Google+ Badge

luni, august 16, 2010

PREPARAREA CORECTA A HRANEI

Pentru a pastra valoarea nutritiva a alimentelor la prepararea lor trebuie sa tinem cont de cateva reguli precise.

LAPTELE
Este un aliment bogat in proteine si glucide, lipide dar si vitamine (A,B1,B2,C,D) si saruri minerale.. Trebuie fiert doar 10 minute la foc potrivit.Dupa aceea , el va fi racit brusc, punand vasul cu lapte intr-un alt vas cu apa rece.Imediat dupa racire acoperim laptele, caci vitaminele C si B1 se distrug la lumina.

CARNEA
• Daca vrem sa obtinem o supa gustoasa si hranitoare, punem carnea la foc cu apa rece.Daca vrem un rasol gustos, care sa mentina toate substantele hranitoare ale carnii, bucata se pune la foc in apa déjà clocotita.Astfel se formeaza o crusta care nu permite substantelor nutritive sa treaca in apa decat in foarte mica masura.Pentru o supa limpede nu trebuie aruncata prima apa, ci punem de la inceput sare – ea avand rolul de a mentine supa limpede.Obiceiul de a aduga bicarbonat de sodiu pentru agrabi fierberea este total contraindicat , deoarece in mediul alcalin creat de acesta se distrug vitaminele complexului B.
• Prin inabusire in vas cu capac etans( oala cu supapa de presiune), nu numai ca nu se distrug viatminele, dar carnea isi pastreaza aromele si toate substantele nutritive.
• Frigerea la gratar asigura preparatului toata savoarea. Carnea se aseaza intotdeauna pe gratarul foarte bine incins pentru a se forma la suprafata o crusta de proteinece nu permite sucului din carne sa se scurga pe gratar.Carne nu trebuie sarata decat in momentul cand se ia de pe gratar, altfel sarea extrage sucul carnii , care se scurge pe gratar, iar friptura ramane uscata.Nu se unge carnea cu grasime inainte de a o pune pe gratar, doarece ea se imbiba cu grasimea prajita si isi pierde calitatile si gusttul specific de ‘’friptura la gratar ‘’.Este insa foarte bine sa adaugam pe friptura fierbine (in farfurie) mai ales la carnea foarte slaba , o bula de unt tavalita prin verdeata tocata ;astfel friptura se imbogateste cu vitamina A de la unt si cu vitamina C de la verdeata..
• Prin coacere la cuptor se prepara de obicei o cantitate mai mare de carne.Dupa ce am uns carnea cu grasime, o asezam in tava cu apa si ulei.Coacerea trebuie facuta la foc mic pentru ca friptura sa se patrunda pana la mijloc. De asemenea trebuie stropita cu sucul din tava.
• Prajirea consta in introducerea carnii in grasime incinsa pana la fumegare. In ciuda gustukui preparatului, trebuie stiut ca aceasta carne prajita este greu de digerat, crusta imbibata cu grasime constituie un iritant pentru stomac, necesita o digestie prelungita, ducand in timp la aparitia gastritelor si colecistitelor.


LEGUMELE SI FRUCTELE
Fructele trebuie consumate pe cat posibil crude, cu coaja,dupa ce au fost bine spalate cu jet de apa.La curatarea sau taierea fructelor se vor folosi scule din otel inoxidabil, pentru a nu distruge vitaminele.Eventual ,pentru a fi mai usor digerabile, fructele vor fi coapte la cuptor.Prin fierbere ele isi pierd vitaminele.In ciuda unor idei preconcepute , compotul nu este un produs dietetic.Singura lui valoare nutritiva consta in glucidele aduse de zahar si fructe.
Legumele se recomanda a fi consumate si ele in stare cruda, dupa curatare si spalare, sub forma de salate, fiind maruntite cu un cutit din inox sau pe o razatoare de inox si asezonate cu ulei si lamaie, deoarece vitaminele se pastreaza mai bine in mediu acid.Se servesc imediat dupa prepararea , si doar atunci li se adauga sare.Pentru a mari valoarea vitaminizanta a salatelor, se adauga cat mai mult marar si patrunjel tocat.
Legumele pentru mancaruri se fierb prin inabusire ( vas cu aburi), in apa clocotita, cat mai repede.Pentru a evita grasimea incinsa, prajitul legumelor se recomanda ase face prin procedeul « a la grecque »,adica inabusirea lor intr-un amestec de ulei si apa, intr-un vas bine acoperit
Trimiteți un comentariu